Om oss

Vi som driver denne bloggen er Sissel Gran, terapeut og spesialist i klinisk psykologi, foredragsholder og skribent, og Nora Skaug, frilans tekstforfatter, manusdoktor og oversetter. Når du ser dette bildet av oss i kommentarene til innleggene, betyr det at det er GRANSKAUG som har svart - altså en av oss.

fredag 26. november 2010

HVORDAN KAN HAN VÆRE SÅ SLEM MOT MEG?

Kjære Sissel,
Først må jeg takke for en flott bok som vil hjelpe mange til å finne styrken og komme ut av denne "HEKTEN". Det er så vondt og stå oppi dette og jeg gleder meg til å bli "fri".
Du hadde lagt inn et flott innlegg her som belyser min hverdag og "hektens bakside".
Du beskriver den som er i en "hekt" akkurat slik jeg kjenner meg igjen ... uff, skremmende opplevelse engentlig.
Du sier at: "den som blir intens dyrket kan bli overselvsikker og hensynløs. HVORFOR?? Han jeg har hatt et forhold til er slik mot meg ... og jeg forstår ikke hvordan han kan være så slem mot meg?? Så kald og hensynsløs? Han sier at jeg er fin jente med en fantasisk personlighet og at han er veldig glad i meg ... og så blir han helt kald og hensynløs og bare skriker til meg ... blir bare vondt.
hilsen M

3 kommentarer:

  1. Kjære deg,
    Det er ikke lett å vite sikkert hvorfor en som har hektet en annen kan bli
    så hensynsløs, men jeg kan antyde noen grunner:

    1. Hensynsløshet kan være en grensemarkering: "Jeg vil egentlig ikke ha deg, forstår du ikke det!" Det kan være irritasjon og manglende evne til å si fra på en ordentlig måte som ligger til grunn.

    2. Hvis et menneske dyrkes for mye, hvis andre er for tilbedende og
    tilgjengelige, kan dette utløse hardhet og likegyldighet. Alle trenger
    grenser og tydelige NEI noen ganger. Får man ikke det, tror man til slutt at man kan gjøre hva man vil med andre, fordi andres følelser og grenser blir usynlige - og dermed uviktige.

    3. Mange "hektere" kjenner seg selv dårlig, de forstår ikke hvordan de
    virker på andre. I det ene øyeblikket kan de derfor være positive og
    på-koblet, i det neste kan de være negative og koble seg av, uten å vite at de driver med dette som vi kaller "push-pull" eller "vindusvisker-atferd".

    4. Noen mennesker har ganske enkelt lite empati. De leser andres følelser dårlig og i liten stand til å ta hensyn til hva andre føler og ønsker.

    Når andre behandler oss dårlig, må vi alltid tilstrebe å ta vare på oss
    selv! Vi kan ikke regne med at den andre vil gjøre den jobben. Vi må sette oss selv først, og det er det du må gjøre nå. Du må si fra til ham at slik vil du ikke bli behandlet, du må bli mer selvstøttende - og hvis nødvendig forlate dette som skader deg og din selvfølelse så alvorlig.
    Som du ser er det svært mange som har det som deg, du er langt fra alene.

    Takk for at du deler din erfaring, den vil hjelpe mange.

    Beste hilsen
    Sissel

    SvarSlett
  2. HVEM ER HEKTEREN?
    Jeg satt i et skikkelig hekt i ett år, og sliter fremdeles nesten et år etter. Historien er vel klassisk: Jeg har ønsket meg et seriøst forhold i mange år, og ble hodestups forelsket i en mann, og jeg tror det var gjensidig (i starten). Etter bare noen måneder burde jeg skjønt faresignalene ... han sluttet plutselig å inkludere meg i fremtidsplaner, han ga meg i starten inntrykk av at han gjerne ville flytte nærmere meg - kanskje sammen etter hvert, men plutselig var det "umulig" ferieplaner og drømmer vi hadde i starten ble brått tiet ned ... og jeg så etterhvert at dette bare ville bli et løst avstandsforhold. Det frustrerende var at jeg i hele denne tiden ble bombardert av meldinger og mail om hvor fantastisk jeg var, hvor høyt han elsket meg, at han aldri hadde hatt det sånn med noen o.s.v Fra da av satt jeg i et hekt, det ser jeg jo nå. Jeg prøvde forsiktig å fiske ... noe som gjorde han sint og unnvikenede hver gang. Til slutt etter en krangel hvor jeg spurte hva han egentlig ville gjorde han det slutt med en kort mail! Og han ga meg all skyld: Jeg var utålmodig og egoistisk ... egentlig var jeg bare veldig forvirret og redd! Han tok INGEN selvkritikk for sine egne doble signaler, da hadde jeg kanskje hatt lettere for å gå videre ... Hvordan kan et menneske den ene dagen sende lange kjærlighetserklæringer for så å gjøre det slutt med en kald mail. Jeg ble så såret som jeg aldri har vært, og det ble en desperat kamp etterpå for å få en forklaring, men møtte bare en kald skulder. Og han gjorde alt for at jeg
    ikke skulle kontakte ham ... En gang jeg prøvde å ringe fikk han en dame til å telefonen ... dette er en voksen mann ... og sånne episoder er det mange av! Jeg slet virkelig for å komme meg på beina igjen, jeg hadde satset veldig mye på forholdet, og også involvert barn og familie.
    Det jeg lurer på er: Hvem er hekteren, er det mennesker med lite empati? Egoister? Psykopater? Hva er det som gjør at noen kan bruke noen, for så å hive dem fra seg og attpåtil legge skylden på den som hadde et oppriktig ønske om kjærlighet?

    SvarSlett
  3. Hei du over,
    Du må lese boka. Der får svar på spørsmålene og mer til :)
    Beste hilsen,
    Nora

    SvarSlett