Om oss

Vi som driver denne bloggen er Sissel Gran, terapeut og spesialist i klinisk psykologi, foredragsholder og skribent, og Nora Skaug, frilans tekstforfatter, manusdoktor og oversetter. Når du ser dette bildet av oss i kommentarene til innleggene, betyr det at det er GRANSKAUG som har svart - altså en av oss.

tirsdag 6. september 2011

6 TILSTANDER SOM FORLENGER ET HEKT

K sa ...

Seks tilstander som desverre forlenger avhektingsprosessen, men som det er fullt mulig å gjøre noe med:

ENSOMHET – gir deg unødvendig god tid til å tenke, analysere, spionere (på nett) og dagdrømme om hekteren. Ensomhet forhindrer deg i å motta friske og positive impulser fra omverden. Mange blir ensomme som ren følge av et hekt. Man har kanskje takket nei (i påvente av hekterens almisser) så mange ganger at venner gir opp å spørre. Man orker kanskje ikke forholde seg til "lykkelige og veltilpassede" venner fordi man skammer seg over at man har havnet så dårlig ut. Noen blir sykemeldte og mister kontakten med sin daglige omgangskrets.

FYSISK PASSIVITET – sørger for at kroppen mister viktig motstandskraft, frustrasjonen vendes innover og du går ennå dypere inn i de negative følelsene med alt det innebærer av fare for tilbakefall. Man føler seg som et dyr i bur, der "dyret" er de negative følelsene og "buret" er den tiltaksløse kroppen.

MANGLENDE SELVTILLIT – er helt normalt i et hekt og styrker den negative troen på at du ikke fortjener noe bedre enn det hekteren tilbyr. I verste fall får tilstanden deg til å tro at du rett og slett trenger/er fornøyd med den mentale smerten som et hekt påfører deg.

SJALUSI – drar selvtilliten din ytterligere ned, skaper panikk og redsel for å miste. Redselen for å miste opprettholder dessuten et urealistisk positivt bilde av hekteren. Det kjennes nærmest umulig å ikke ta kontakt med hekteren samtidig som frustrasjonen øker fordi hekteren velger deg bort (i hvert fall for øyeblikket). En nedbrytende berg og dalbane av følelser.

HAT – det ligger vanvittig mye energi i hat, og energien tvinger hjernen til stadig gjennomgang av hekterens ugjerninger. I enkelte tilfeller klarer man etter en stund å gå videre uten å snu seg tilbake. Men svært ofte trigges behovet for innhenting av nye opplysninger om hekteren som kan underbygge/overbevise/opprettholde hatfølelsen. Hat går ofte over i hevnlyst.

HEVNLYST – som en ren følge av alle de dårlige følelsene du har blitt tredd nedover hodet. Hevnlysten vil sysselsette hele deg - døgnet rundt. Det vil trigge deg til å jakte, opprettholde et håp om kontakt med hekteren, minske dine evner til selvrespekt og svekke dømmekraften..noe som til slutt kan komme til å gjøre deg til syndebukken dersom du setter hevnplanene ut i livet. Ønsker man hevn er man dessverre ikke helt avhektet.
K.

3 kommentarer:

  1. Hun lengter etter å få oppleve det der.
    Gjensidig kjær. Lidenskapelig. Nær.

    Lengter etter å bli betatt, forelsket.
    For elsket. Elsket.
    Igjen.

    Savner å bli tatt
    i mot,
    tatt vare på,
    tatt på.

    Drømmer om å få være bra nok.
    være nok.
    For en.
    Den ene.
    Som er nok og alt for henne.

    Hun ønsker sannhet og tillit.

    -G-

    SvarSlett
  2. Kjenner meg veldig igjen i bolken sjalusi.
    Ikke så mange av de andre egentlig, men sjalusi treffer meg midt i blinken. Jeg er sjalu (uten å vite hvorfor eller på hvem), har panikk, redd for å miste, et urealistisk positivt bilde av henne, og det er nesten helt umulig å ikke ta kontakt med henne, og følelsene går i berg og dalbane avhengig av positiv eller negativ eller likegyldig respons.

    Du sier det er fullt mulig å gjøre noe med, så jeg vil gjerne vite hvordan!

    Jeg og henne er ikke sammen pr i dag, vi gjorde det slutt på sensommeren og da føltes det helt riktig. Men det gjør det jaggu ikke nå, jeg begynner å bli mer og mer hekta på henne jo mer avvisende hun er. Blir sjalu for alt, får en oppsving hver gang hun savner meg og sier vi fortsatt har en sjangse og en real nedtur når hun er avvisende. Spesielt kjipt siden vi lever på hver vår side av landet og neste mulighet for å ses er til jul. Føler jeg har setter livet på hold og venter på dommen til jul, uten at jeg klarer å gjøre noe med det.

    Akkurat nå går jeg rundt med en konstant urolighet i kroppen. Som en stressa følelse i magen som ikke gir slipp.
    Hvis det er mulig å leve de neste to månedene uten å ha det dritkjipt vil jeg gjerne vite hvordan.

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg også veldig godt igjen i boken. Ble faktisk veldig overrasket da jeg så at det er mange som har det slik. Har gått rundt i over 5 år og trodd at jeg er unormal, psykisk syk m.m. For 2 år siden gikk jeg rundt selv og fablet om å skrive om hektet og hekteren min.

    Vanskelig for meg å skrive kort om historien min, men, i korthet, traff jeg en type for 5 år siden som jeg innledet et unormalt forhold til, kan en si. Han var av den sjarmerende typen, naturlig sjarm, fikk meg til å føle meg vel. Hadde en ledende stilling som får alle til å se opp til ham, reiste mye og i stadig kontakt med nye mennesker. Vi traff hverandre ikke så ofte, bare i forbindelse med hans jobb og min hobby. Han har vært hos meg, men jeg fikk aldri komme inn på hans private bane. Han sa tidlig at han ikke var i noe forhold, men hadde 3 barn og bodde sammen med barnas mor delvis for barnas skyld. Skjønte tidlig at det var mye som skurret her, og begynte å jakte på informasjon for å få bekreftelse på at han løy.

    Og det har jeg fått, men allikevel greier jeg ikke å kutte ut. Skammer meg over det, men han sitter som limt i panna mi. Har funnet ut at han har damer overalt, sjekkingen hans har ett formål og det er å få oss til sengs. Utifra hans oppførsel og litteratur har jeg, detektiv som jeg har blitt, funnet ut at han er egoistisk, lyver, utnytter gifte damer - men aller helst single, sårbare og attraktive damer bare for å oppnå sex. Høres vel crazy ut, men sånn er det. Han er smart og har muligheten til å drive på i forbindelse med jobben. Har spurt meg ofte om jeg er forelsket i ham, Jeg tror kanskje det, men jeg er vel like mye hektet på å finne ut hvordan han er, tenker osv.

    Jeg har funnet ut at han har det ok hjemme, kona aner ingenting ... hun skulle bare visst hvem hun egentlig er gift med. Hevnlysten er stor dessverre, og jeg kjenner også at jeg er sjalu på alle de nye han treffer, synes synd på dem også ... tenker at nå er det din tur å bli hektet. Vi bor langt fra hverandre, så det har ikke vært mulig å treffes så ofte. Har også funnet ut at han helst treffer/sjekker opp damer som er 10-15 år eldre enn han, han er 35. Syns det er spesielt også.

    Jeg har i alle fall blitt ødelagt av dette. Som sagt tenker jeg ikke på annet. Det er jeg som har tatt mest kontakt med han, så det er ikke det at han har plaget meg akkurat. Jeg tror ikke jeg tåler at han alltid har noe på gang med flere. Har prøvd alt for å bli best likt, for at han skal velge meg. Han har også fått meg til å gjøre mange kinky ting i håp om å få noe tilbake - uten hell. Jeg er singel, har barn og ser at det har gått utover dem disse årene. Mistet mange av mine venner da jeg har vært så innsnevret i tankegangen. Jeg greier ikke å konsentrere meg, er stresset, får ikke gjort mye hjemme da alt dreier seg om han og detektiv arbeidet mitt. Hadde store problemer med å lese boka også, selv om den var interessant. Nå husker jeg ingenting av det. Har funnet ut at jeg må ha hjelp, kanskje i form av tbl. som demper tankene mine rundt dette. Jeg er også i utgangspunktet en Nora. Glad,sprudlende, godt likt av de fleste, menn snur seg etter meg på gata. Jeg kunne vel ha funnet en som var mer til kar enn denne Tiger Woodsen, men neida ... finner ingen som interesserer meg. Treffer jeg noen så er han fortsatt limt i panna mi og jeg kjenner at det er hos han jeg ville vært.

    Har prøvd å delt noe med dere, sikkert ikke lett å forstå og det virker jo helt meningsløst, men greier ikke å komme ut av det. Har ikke hatt kontakt på 2 mnd., men kjenner savnet er der.

    SvarSlett